roller coaster(롤러 코스터)
what you may not realize as you are cruising down the track at 60 miles per hour is that the coaster has no engine.
the car is pulled to the top of the first hill at the beginning or the ride, but after that the coaster must complete the ride on its own.
the conversion of potential energy to kinetic ebergy is what drives the roller coaster, and all of the kinetic energy you need for the ride is present once the coaster descends the first hill.
once you start, different types of wheels help keep the ride smooth.
running wheels guide the coaster on the track.
friction wheels control lateral motion (movement to either sideof the track.)
a final set of wheel keeps the coaster on the track even if it is inverted.
compressed air brakes stop the car as the ride ends.
밑 줄 부분을 해석해 보면--
일단 출발하면(롤러코스터가) 여러가지 바퀴들은 롤러코스터의 운행이 활발하도록 돕는다.
운행 바퀴들은 트랙위에서 롤러코스터를 인도한다.
바찰바퀴들은 특면 동작(궤도 양쪽의 움직임)을 조절한다,
마지만 일련의 바퀴들은 심지어 롤러코스터가 거꾸로일때도 트랙에 계속있을 수 있게 유지시켜 준다...
이런 내용인데요.... 마찰 바퀴 부분이 이해가 안가서요... 내용상으로 측면 동작을 조절한다는게 무슨의미 인지 모르겠고요.. 문법적으로...either/both냐를 구분하는 어법 문제가 있던데,.... 사전을 보니, side라는 명사앞에 either가 쓰이면양쪽의 의미가 있더라구요...그럼 여기서 질문은...both는 왜 안되는 건가요?